Open brief aan minister Milquet

Geplaatst: 1 juni 2013 in Actua en politiek
Tags:, , , ,

Sociale netwerken hebben zo hun waarde. Naast massaal protest op Twitter en vrij hoge kijkcijfers voor m’n protestparodie, staat er nu via Facebook een betoging op het programma op 29 juni (ondergetekende zal niet ontbreken). Goed idee, want de 109 federale vergassers hebben het ook  niet bij woorden alleen gelaten. Ook dit mailinitiatief steun ik. Onderstaande brief -deels van Facebook, deels eigen inbreng- werd verzonden naar milquet @ ibz.fgov.be. Als u dit ook doet, is de wereld een stukje beter.

Geachte mevrouw de minister

Op 30 mei 2013 werd in de Kamer van Volksvertegenwoordigers gestemd voor de verstrenging van de Gemeentelijke Administratieve Sancties, inclusief een leeftijdsverlaging tot 14 jaar, wat de deur openzet naar een verdere leeftijdsverlaging tot pakweg 10 jaar en jonger.

Of ik hier voor of tegen ben, maakt eigenlijk weinig uit. Ik probeer een plichtsbewuste burger te zijn en te leven volgens de wetten van het koninkrijk België. Zo ben ik op de hoogte van de meeste wettelijke en reglementaire bepalingen zodat ik vooralsnog geen boetes of sancties ontving. Door de uitbreidingen van de GAS en het recht van gemeentes om het vage begrip overlast naar eigen goeddunken in te vullen, wordt dit echter wat zwaar om bij te houden. Zoals u wel weet, zijn er in België 589 gemeentes en 195 politiezones. Dat houdt dus in dat er ook veel gemeente- en politiereglementen zijn.

Om een Gemeentelijke Administratieve Sanctie te vermijden zou ik dan ook graag alle politieverordeningen van heel België ontvangen. Zo kan ik vermijden dat ik specifieke regels in bepaalde gemeentes onbewust aan mijn laars lap en dientengevolge de lokale sheriff op mijn dak krijg. Ik zou het immers niet willen meemaken dat ik ’s winters mijn sneeuwbal gooi in de verkeerde straat en daarvoor met een van uw GAS-boetes word beloond. Ook weet ik graag op voorhand op welke carnavalsfeesten ik met confetti mag gooien en op welke niet, en waar de burgervader het een ernstig vergrijp vindt om even uit te rusten op de leuning van een bank. O ja, ik zing ook graag onder het fietsen of wandelen en mijn tijd in de academie ligt al wat achter me, gelieve mij te melden waar vals zingen zoal verboden is. Mijn volgende halloweenfeest nadert overigens met rasse schreden en graag bereid ik me nu al voor op het vinden van een geschikte locatie (lees: waar mag ik mijn masker opzetten?).

Ik heb er begrip voor dat het enige tijd kan duren voor u alle reglementen heeft verzameld, het zijn er immers een hoop. Toch hoop ik op uw medewerking voor mijn streven naar verantwoordelijkheid en burgerzin.

Met vriendelijke groet
De Toornige Tjiftjaf
Reageer

