Spinsel: verjaardagen

Geplaatst: 25 april 2013 in Filosofie, Koetjes en kalfjes
Tags:, , , , ,

Ten eerste: waarom vieren we het? Tijd is een concept dat grotendeels door mensen gecreëerd is. Op basis van intergalactische toertjes rond onze as en rond de zon hebben onze voorvaderen ooit besloten een bepaalde periode een dag te noemen en een veelvoud van die periode een jaar. Nu telt iedereen hoeveel zulke jaren er al voorbij zijn sinds we -willens nillens en geheel toevallig- ter wereld zijn gekomen.  Bizar toch?

Ten tweede: waarom feliciteren we elkaar?  Voor zover ik weet, heeft niemand er ook maar de geringste verdienste aan dat hij of zij twintig, veertig of misschien wel drieënnegentig jaar geleden het levenslicht zag.

Ten derde: waarom feliciteren we elkaar meerdere keren? Ik word kanariegeel als ik de zoveelste Facebooker een berichtje op iemands pagina zie dumpen met iets in de trant van ‘en ook nog eens via Facebook een gelukkige verjaardag!’ (meestal wordt dat echter happy birthday, om het plaatje helemaal te vervolledigen). Hou het toch bij een vriendschappelijk gebaar, een rondje op café, een gelukkige als je elkaar ziet, desnoods een sms. Of moet de halve wereld echt zien dat je de woorden happy birthday kan typen? Ook daar blijkt de sociale controle echter de plak te zwaaien. Zelfs -stel u voor- volslagen onbekenden die u in een wazige bui ooit toegang verschafte tot uw ‘vrienden’ gooien een welgemeende proficiat tegen uw digitale voordeur. Ja, dat welgemeende was sarcastisch.

Overwegende de hierboven genoemde redenen, besluit de Tjiftjaf als volgt:

geen enkele wall zal nog een happy birthday absorberen.

Maar treurt niet, gij ware vrienden, ik ben u niet vergeten! Ik kijk u echter liever in de ogen bij het overmaken van geboortewensen. Als dat echt niet kan, dan misschien een privébericht.

P.S. Aanrader in dit verband: http://www.froot.nl/posttype/froot/de-standaard-facebook-wall-van-iemand-die-jarig-is/

reacties
  1. sneaker op gympen schreef:

    Vreselijk dat gefeliciteer, dan vind ik het nog altijd minder erg als ze je gaan feliciteren met iemand anders die jarig is, tenzij ze gaan zoenen dan houdt bij mij elk mededogen op.

  2. Mevrouw Beentjes de Wit (Tine) schreef:

    kent u deze niet?

  3. Mevrouw Beentjes de Wit (Tine) schreef:

    Ik zit in een email groepje met wat dames van mijn leeftijd. Mijn frans is afkomstig van de middelbare school en jongeman, dat is al wel eventjes geleden. Iemand in mijn emailgroepje, waar we elkander altijd van die leuke fotoseries sturen, stuurde deze, ik weet niet waarom maar ik dacht een belg die ziet er misschien wel wat in. De plaatjes zijn grappig en soms verstond ik wel dingen waar ze boos op was, de kapitalisten vooral en dat ze dan even aftaaid aan die steiger, arm kind, en dan al die mensen die niet luisteren, dat lijkt me heerlijk dan kan je tenminste eens flink je ei kwijt aan die al schoften, was ik maar zanger. Je moest eens weten wat zich allemaal afspeelt in mijn email groepje, al die plaatjes en videootjes, vreselijk. Maar goed, en dan op het laatst die weg, ik denk mijn god ze gaat zich toch niet aansluiten bij die eikels, je ziet zo dat het kapitalisten zijn maar gelukkig ze duwt het zaakje uit elkaar, gefundene fressen moet je links laten liggen, deze meid heeft ballen maar denk maar niet dat ik van haar ga houden dan ken jij mevrouw Beentjes de Wit nog niet. Dat Tine kan je ook wel schudden.

  4. elke schreef:

    Ik vind dit geen ergernis waard en eerlijk is eerlijk: ik vind verjaren leuk (ja, zelfs nog op mijn 42e) en ik vind het ook leuk om gefeliciteerd te worden. Dus ik doe het ook, ja. Zelf heb ik eerder het idee dat mensen tenminste de moeite doen om het te typen. Het is geen verplichting, toch?

    • elke schreef:

      Maar goed: elk zijn eigen ergernissen 🙂

    • Ik zeg niet dat het niet leuk kan zijn om te verjaren en om daarvoor eventueel gevierd te worden door familie en vrienden. Maar dat onpersoonlijke Facebook hoeft daar voor mij niet aan te pas te komen, evenmin als felicitaties van quasionbekenden. Een verplichting is het in se niet, maar ik heb wel de sterke indruk dat de facebookfelicitaties al snel als een morele verplichting ervaren kunnen worden. Dat blijkt ook mooi uit dat artikel op froot.nl, vind ik. Natuurlijk stelt die hele bedenking uiteindelijk niets voor, het is dan ook niets meer dan een ‘spinsel’ 😉

      • elke schreef:

        Je kan wel gelijk hebben over dat moreel verplichte natuurlijk, dat ga ik niet ontkennen. Maar ik doe het altijd met plezier, hoor. En eigenlijk ken ik zowat iedereen bij mij op fb, dus op zich vind ik het dan niet erg. Maar wat ik dus wel spijtig vind (al ben ik er zelf ook schuldig aan): ik krijg hooooooooopen kaartjes met nieuwjaar, maar bijna geen enkele meer voor mijn verjaardag. En van die nieuwjaarskaartjes, daar krijg ik het dan weer van. Dat is voor mij de morele verplichting (niet voor iedereen, laat dat duidelijk zijn).

  5. Greetje Roodnat schreef:

    Gatver, ik houd er helemaal niet van. Nooit! Laat ze de kleren krijgen!

  6. Mevrouw Beentjes de Wit schreef:

    Kreeg ik verdorie weer zo’n ding. Zo te zien lust jij er wel pap van hier.
    Ik heb het proberen te vertalen maar kiffe staat al helemaal niet in mijn woordenboek.

  7. Mevrouw Beentjes de Wit schreef:

    Het blijft maar stromen bij de dames, de ene video na de andere. Eerst een hele fotoreeks uit Tirol en nu dit weer. Gelukkig dat u er zo blij mee bent anders waren ze meteen de prullenbak ingegaan. Wat moet je in godsnaam met de troep van een ander als je zelf een zolder hebt.

  8. Mevrouw Beentjes de Wit schreef:

    Ik belde zojuist mevrouw Fluitsma van der Broeken om te vragen wat dat kiffe nou precies betekent. Ze wist het ook, had zelf vergeten op de letten op de Mulo en nooit meer aan bijscholing gedacht. Ik heb nog niet opgelegd of die gast zit alweer in mijn bakkie.

  9. Mevrouw Beentjes de Wit schreef:

    Ach gossie, het lijkt me allemaal wel triest.
    Zouden die fransen dat gossie van ons hebben of wij van hen.
    Ik had deze eigenlijk liever voor mezelf gehouden. Nou vooruit dan maar.

  10. Katano Sphere schreef:

    La douleur se cicatrise avec le pardon
    A part un “je suis désolé” qu’est-ce que les gens font ?
    Comme un mirage, un désir profond de retrouver
    L’enfant perdu, l’être inanimé.
    Je n’ai aucun mot comme le plus grand des poètes modernes
    Je n’ai pas de mots pour soulager ton coeur en berne.
    Alors, si tu le veux bien, je partage avec toi
    Le petit espoir qui réside au fond de moi.
    J’ai quitté une femme aimée un jour de Mai
    Sans même vraiment l’avoir salué.

  11. Mevrouw Beentjes de Wit schreef:

    De wind heeft het bruidspaar meegezogen.

  12. nonanic1 schreef:

    porren… ook zoiets! zat ik me vandaag nog af te vragen wat dat toevoegd. en felicitaties op facebook…? tja liever een plaatje van een hond met een b-day wens dan een verzoek om farmville te spelen van de overbuurman die zich normaal ergert dat mijn hond zijn plasje doet over zijn petunia’s
    Nic

Reageer

