Wanneer is een roman literair?

Geplaatst: 10 april 2013 in Actua en politiek
Tags:, , , ,

Het Huygens Instituut voor Nederlandse geschiedenis en de Amsterdamse universiteit willen het antwoord weten en zijn een onderzoek gestart. Welke elementen zorgen ervoor dat een roman goed of slecht wordt bevonden door de lezer? En zijn die elementen überhaupt objectief vast te stellen?

Ga naar Het Nationale Lezersonderzoek (bij dezen is het al internationaal geworden) om de enquête in te vullen!

reacties
  1. Ik had eerlijk gezegd wel een betere enquête verwacht van die instituten! Ten eerste had ik heel wat problemen ermee (ik had per ongeluk op enter geduwd waardoor ik op een volgende vraag terecht kwam – toen klopten die lijstjespagina’s helemaal niet meer en dat kon ik niet ongedaan maken). En ten tweede vind ik ze hééél simplistisch. Volgens mij weten de meeste 50-tinten-lezers ook wel dat ze geen literatuur lezen… Ik vraag me eens af wat ze met dit onderzoek willen bereiken en welke resultaten hier in godsnaam uit kunnen komen…

    • Ik had ook enkele bemerkingen bij de manier waarop het onderzoek gevoerd wordt, bv. waarom er lukraak enkele van de door jou gelezen boeken worden uitgekozen om je mening over te geven of ze literair of niet literair zijn. Over boeken die je heel lang geleden gelezen hebt, is dat soms moeilijk te zeggen. Toch zou ik het niet heel simplistisch durven te noemen. De kern van het onderzoek vind ik zeker interessant. De discussie bestaat al sinds jaar en dag: wanneer is een boek literair? Vijftig tinten is wel een zeer extreem voorbeeld dat je aanhaalt, er is een lijst van 400 boeken die je gepresenteerd wordt en over enkele van die boeken valt best te argumenteren dat ze twijfelgevallen zijn wat het literair zijn betreft. Als mensen hun best doen om hun keuze voor literair of niet literair te onderbouwen met een degelijke argumentatie, denk ik dat er zeker iets te rapen valt uit het onderzoek, al kon het wat meer uitgediept en uitgebreid worden.

  2. elke schreef:

    Bepalen alle lezers wat literair is of eerder wat populair is? (ik heb de enquête nog niet geopend of ingevuld, voor alle duidelijkheid, dus ik weet niet wat er gevraagd wordt). Bepalen alle bewoners van huizen wat goede architectuur is? Ik dacht het niet. Maar het is wel zo dat architecturale huizen-staaltjes soms niet goed aanvoelen om in te wonen. Hoewel ik het dan niet als goede architectuur zou bestempelen. Net als ik design niet goed vindt als het niet de functie kan vervullen waarvoor het bedoeld is.
    Ik heb hier gelijkaardige discussies met het lief over muziek. Populair is niet gelijk aan goed, daar zijn we het over eens, maar ik vind anderzijds niet dat je kan zeggen dat iets slecht is als het door een groot deel van de mensen goed bevonden wordt.
    Moeilijk. Zeker zo laat op de avond zoals nu 😉

    • Ik ben het met je eens dat populair niet gelijk is aan literair en ik denk dat de lezers dat ook zelf beseffen. De enquête vraagt naar de boeken die je gelezen hebt en vraagt in welke mate je ze literair vindt en waarom. Daarnaast wordt je ook gevraagd of je het boek graag gelezen hebt, dus je kan perfect die opsplitsing maken en zeggen dat je een boek als pakweg vijftig tinten heel graag gelezen hebt, maar dat je het wel niet literair vindt. Dan kan je uitleggen waarom. In die zin vind ik het onderzoek interessant.

  3. Robert Kruzdlo schreef:

    Wikitaxis in Trouw, log Kiiss: Intellectuelen kunnen niet verhinderen dat steeds meer mensen zijn gaan lezen,… natuurlijk wat zij mooi vinden. Dat zij- de intellectuelen -hun literatuur zo moeilijk hebben gemaakt begreep de massa, IKEA-mens niet. En zo gebeurde het dat sinds de vroege twintigste eeuw de ”eggheads” al hun inspanningen om de massa de toegang tot de elitair literaire cultuur te ontzeggen, geslaagd waren. De gewone burger werd aan de kant geschoven als een negatief-realist, irrationeel, die Ikea-literatuur leest. De obscuriteit begon aan een opgang.

    Echte literatuur is iets voor mensen met hersens; literatuurhersens hebben de IKEA-lezers niet, maar er wordt goed aan verdiend.

    .

    • Interessant. Ik betwijfel wel of de intellectuele elite bewust bezig was met de massa de toegang tot literaire cultuur te ontzeggen. Misschien was dat laatste gewoon een resultaat dat niet specifiek beoogd werd, maar dat wel een logisch gevolg was van de kloof tussen het taaleigen van de elite en dat van de massa.

Reageer

