De woordenman

Geplaatst: 5 januari 2013 in Gedichten
Tags:, , , , ,

Voor u staat Jan, de woordenman,
die ben ik al sinds jaren.
Geen mens gelooft het, maar ik kan
uw klankenresems baren.

Mijn afkomst is niet relevant,
mijn aankomst des te meer
want waar ik ook maar aanbeland
daar neemt men ’t woord, meneer.

Ik baar er grote en heel kleine
zelfs -als het meezit- meters lang.
Verschoning als er ooit verdwijnen,
‘k maak wel nieuwe, wees niet bang.

Een mand vol woorden heb ik hier,
een mond vol woorden bied ik.
Zoals geen zee kan zonder wier
geeft ook geen zin woordloos een kik.

Vergast u mij op een pint bier,
verleidt u mij tot een glas wijn,
dan mag u op mijn gunsten rekenen:
woorden baar ik per dozijn.

Maar als u zich echt te ver waagt
op voeten met een vat ertussen
vergeef mij dan mijn zot geplaag
en schrik niet van uw lapsussen.

Reageer

