Met uw zatte botten hebt u me vandaag -wederom- twintig minuten langer in de kou laten staan en, kolderiek als u is, hebt u mij na afloop dezer minuten in een nauwelijks veredeld sardineblik gestopt, waar de temperatuur zo mogelijk nog lager was doordat iemand uwer geledingen het klaarblijkelijk uitermate amusant vond de airco aan te steken om midherfst te vieren op pendelaarskwellende wijze.

Bij monde van uw meest West-Vlaamse omroepster -die u ongetwijfeld hebt aangeworven na een uiterst strenge selectieprocedure waarbij eenieder die ‘hèhihèheheuhehi’ niet met voldoende intonatie uitspreken kon, een enkeltje heimat werd gegeven- hebt u me laten weten dat die vertraging te wijten was aan een defecte overweg en nog iets gelijkaardigs (evenzeer NMBS-gerelateerd).

Bij monde van slechts één conducteur hebt u de eerste klas ooit eens op een ver vervlogen treinritje gedeklasseerd wegens ‘nogal druk’ op een van uw ei zo na omver vallende, krakkemikkige tuigen. De anderen denken er nog niet aan.

Bij monde van nog verschillende andere personen van uw zelfingenomen organisatie hebt u respectievelijk laten weten dat u ‘niets aan de vertragingen kan doen’  (wie dan wel?) en  -de zieligheid ten top- dat de vertragingen niet de schuld zijn van de NMBS, maar van ‘persoonsongevallen’ (die echt niet de hoofdmoot uitmaken -gelukkig maar- van de vertragingsoorzaken) en ten slotte dat ‘de treinreiziger zelf egoïstisch is’.

Bij monde van uw arrogantste bullebak hebt u, voor mijn ogen en dat van een vijftigtal anderen (die overigens tijd genoeg hadden om het schouwspel gade te slaan, gezien de vertr… inderdaad), twee ongetwijfeld noest werkende pendelaars de toegang tot de trein ontzegd, omdat ze -volgens uw visie op tijd, die om voor de hand liggende redenen  nergens op slaat- te laat waren. Ik herhaal: te laat waren. Ironie is nooit ver weg bij de Nationale Maatschappij der Belgische Stakers. Overigens begrijp ik natuurlijk dat u uw vertragingen, die nu al de spuigaten uitlopen, niet nog meer wilt doen oplopen, en daarom argeloze reizigers liever meteen de sigarenrol toestopt dan achteraf, maar als de bullebak in kwestie, na het strategisch in het portiersgat placeren van zijn meer dan goedgevulde ondertorso en het obstinate weigeren van het instapverzoek der NMBS-klanten, nog zeker anderhalve minuut ostentatief links en rechts staat te kijken (wellicht om te zien of er ‘noch reizigers aan het opstappen waren’), dan spreek ik van moedwillige idiotie.

Dezelfde idiotie, maar dan op een ferm waterbedje van omfloerst opportunisme, kwam aan bod in uw Jaar der Stakingen. Ik ben de tel kwijt, maar de kranten hebben het steevast over vijftien en meer, dus laten we het daarbij houden. Letterlijk. Met alle respect voor het stakingsrecht, maar het verliest elk greintje overtuigingskracht als het meer regel dan uitzondering wordt. Ik had u dan ook vriendelijk willen verzoeken even uw Über-ich te laten heersen over uw vat vol stakingsdriften, maar ik vrees dat ik ook dan van een erg kale (trein)reis zou terugkomen, aangezien u wellicht evenveel kaas gegeten hebt van Freud als van het …euh… beheren van een spoorwegnet. Vandaar dat ik mij per uitzondering in enigszins andere bewoordingen tot u richt:

Zorg dat u al uw schijnheilige senielen en vooroorlogse hypocrieten aan het werk zet om eindelijk te doen wat ze in hoofdzaak moeten doen: mensen vervoeren, met de nadruk op mensen (en geen steenkool die van nature zwijgzaam is en niet kan kraaien om een vertragingske hier en een stakingske daar). En aan alle lezers die zich in mijn relaas in alle helaasheid over dezelfde kam geschoren zagen:

hiervoor onze verontschuldigingen.

Met het hoogste misprijzen

De Toornige Tjiftjaf

reacties
  1. Johan schreef:

    Bij De Lijn is het anders ook één grote ellende!

    • detoornigetjiftjaf schreef:

      Spreek er mij niet van. Die heb ik al jaren achter mij gelaten, gewoon omdat het kon. Aan de sporen blijf ik vooralsnog echter gekluisterd.

  2. Benjamín schreef:

    Ja, die West-Vlaamse omroepsters … ze zouden ze met een kussen moeten smoren. En daarna de West-Vlaamse bloggers?

  3. platoonline schreef:

    Sterk geschreven, Toornige. Je doet je naam eer aan. Hier kan de NMBS het mee doen. Ze zullen er maandenlang niet meer van bijkomen. Overigens kun je deze brief ook, enigszins aangepast, aan de NS sturen. In Nederland is het gebruikelijk om de reeds miljoenen jaren vallende herfstblaadjes te promoveren tot hoofdoorzaak van vertragingen terwijl sneeuw zelfs een reden is om het aantal treinen te halveren teneinde de weergoden gunstig te stemmen. Het is maar om je te doen weten dat er in Nederland ook wat wordt afgeleden. Bovendien zijn onze treintarieven hoger dan de jouwe. En wij hebben nog niet eens een railpas.
    Heb je trouwens wel eens geluisterd naar de Hasseltse NMBS-omroepster. Ze heeft zo’n klaaglijk traag maar verdragend stemmetje dat de treinen angstig voor het groene licht blijven staan omdat ze denken dat er iets niet pluis is.

    Enfin, ondanks de vreselijke inhoud, heb ik hier met smaak en plezier gelezen. Wordt vooral vaak en flink kwaad. Dan ben je op je best. 🙂

  4. platoonline schreef:

    wordt is word. |@[@{#[@[^[^{{|

    • detoornigetjiftjaf schreef:

      Door hem en met hem en in hem zal uw naam geprezen zijn.

      • platoonline schreef:

        Amen.

        Overigens is Hasselt echt de moeite waard. Je moet al heel ver weg wonen om daar niet eens een kijkje te gaan nemen. Maria en ik gaan ook heel vaak naar Oost- en West Vlaanderen. Man, ik heb al een vracht aan plaatsen gezien. Van de Panne tot aan de Manenblussers en van Eupen tot aan Godfried van Bouillon. En dat allemaal met de……NMBS en de volprezen railpas.

  5. erfenisinwoorden schreef:

    Aan één stuk door gelachen. Niet uit leedvermaak hoor. Vanwege de woordkeuze.
    #HULDE

Reageer

