We zijn allemaal psychisch gestoord

Geplaatst: 23 augustus 2012 in Actua en politiek, Wetenschap
Tags:, , , , , ,

Om mijn gedichtenresem even te onderbreken, een stuk tekst op de site van De Morgen waarmee ik grotendeels akkoord ga: klik hier om het te lezen.

Eigenlijk heb ik er weinig aan toe te voegen. Voor wie tijd noch goesting heeft om het fragment tot zich te nemen: het gaat er in essentie om dat zowat iedereen tegenwoordig een etiket opgekleefd krijgt. Niemand ontsnapt nog aan de labeltjesdrang van de psychologen. De wereld wordt stilaan onderverdeeld in de Normalen en de Abnormalen, en de weegschaal helt steeds meer over naar die laatste categorie. Zoals in de tekst geschreven staat: als iemand druk is (Attention Deficit: AD) en niet stil kan zitten (Hyperactivity Disorder: HD), krijgt hij meteen het label ADHD opgespeld. Vervolgens zegt men: hij is zo druk en kan niet stilzitten omdat hij ADHD heeft. Zoals meteen blijkt, is dat een cirkelredenering van het grootste formaat. Sociale controle wordt a priori in de kiem gesmoord door met een dergelijk etiket te zwaaien, de ouders worden vervangen door psychologen, psychiaters nemen de taak over van leerkrachten.

Iedereen is anders, laat ons alsjeblieft dit pseudowetenschappelijke hokjesdenken een halt toeroepen voor de hele wereld aan een of andere psychische stoornis gaat lijden. Toen ik een tijdje geleden toeschouwer was op het babymoordproces in het Leuvense hof van assisen, kwamen verschillende autoriteiten van het vakgebied aan het woord. Daar werd duidelijk dat psychologie bezwaarlijk een wetenschap te noemen is in de oorspronkelijke zin van het woord. Vrijwel niets staat met zekerheid vast. Een van die psychologen verklaarde onder ede dat niemand het eens is over een definitieve lijst met kenmerken van autisme.  Toch werden enkele kenmerken opgesomd. Als ik me niet vergis, ging het onder meer over ‘af en toe tijd voor zichzelf nodig hebben’ en ‘zich ongemakkelijk voelen in een grote groep’. Mijn vriend en ik keken naar elkaar en dachten allebei hetzelfde: als dat de kenmerken zijn voor autisme, dan hebben wij het ook. Net zoals sommigen af en toe niet stil kunnen zitten. Vroeger zou men in het eerste geval van bescheidenheid, in het tweede geval van iemand met veel energie gesproken hebben. Of iets dergelijks. Tegenwoordig worden mensen die enkele van de opgenoemde ‘symptomen’ vertonen, spoorslags naar de psychiater gedreven. Ze komen thuis zonder enige aanpak van de oorzaak (als die er al zou zijn) en krijgen tonnen rilatine te slikken, met meer bijwerkingen dan iets anders. Nou moe.

reacties
  1. appelig schreef:

    Ik vraag me weleens af of het met de mensen van 40 of ouder die eigenlijk ADHD hebben, maar bij wie het nooit geconstateerd is, nu slechter gaat omdat ze geen pillen en therapie hebben gehad? Of beter omdat ze zich hebben moeten leren aanpassen? Of bestond er vroeger geen ADHD? Maar goed, ik heb er natuurlijk geen verstand van. 🙂

  2. benjamín schreef:

    Ik heb tijdens mijn overlevingstocht door het bestaan al heel wat etiketten opgekleefd gekregen, maar het kan me nog steeds geen ene moer verblotekonten. Ik ben de enige die in mijn leven leeft en ik laat me niet africhten.

  3. Billy schreef:

    als kinderen druk doen krijgen ze nogal vlug het etiket ADHD opgekleefd. Wat een bullshit allemaal!

  4. Liann. schreef:

    Helemaal mee eens!

  5. swithaRo schreef:

    Was het maar zo eenvoudig Tjiftjaf en andere reagerenden. Kan best zijn dat labelen gemakzuchtige kantjes kweekt. Daarmee is nog niet gezegd dat t labelen op zich ‘fout’ is. Hoeveel mensen niet geleden hebben, vooral als leerling omdat ze zo ‘ onverbeterlijk lastig’ waren. En die pillen, daar kan je voor kiezen, of niet. Onze zoon heeft een wat lichtere variant Add. Het was een enorme opluchting voor alle partijen toen we daarachter kwamen, verklaarde zijn inslaapproblemen, verklaarde zijn rusteloosheid etc. Nuancering is in deze echt een goeie.
    Overigens zit ik in het middelbaar onderwijs. Voor mij is een label geen excuus voor een leerling, maar wel een handvat waar ik wat aan heb!!!

  6. Plato schreef:

    Tjiftjaf, mag ik dit waardevolle artikel nog even aanvullen met wat ik er van zie en hoor?

    Het punt is: het is geen pseudowetenschappelijk geleuter. Het geklassificeer komt uit de hoek van de wetenschap, de psychologie en de psychiatrie. Ik heb nogal eens te maken met mensen die ADHD kinderen hebben of die aan een bepaalde stoornis leiden. En allemaal haten ze het hokjes denken. Hokjes met aan het einde zo’n trechtertje waar het medicijn uit komt rollen. Op de achtergrond zie je de dwangbuisjes tegen de muur geleund staan.

    In Nederland is bijna geen speciaal onderwijs meer. Kinderen worden allen met die ene, economisch verantwoorde grote maat gemeten. Het resultaat. Veel kinderen worden op scholen geweigerd omdat het teveel tijd zou gaan kosten ze te begeleiden. Dank u wel meneer Rutte.
    Er zijn nu alarmerende berichten over het aantal thuiszittende kinderen. Twee daar van (13 en 15) zijn nu op zeilreis (met opleiding) omdat ze al een jaar geen school hadden gegaan.

    En als je eens goed wilt weten hoe een ingewijde over psychiatrie praat (betrokkene is afgestudeerd en tevens multi stemmenhoorder) lees dan eens bij Harrie in de Warrie (zie mijn links). Dan pas weet je hoe ergerlijk die wereld van pyschiatrie en psychologie in de praktijk in elkaar zit. Academici zouden open en nieuwsgierig moeten zijn. Zo kunnen ze hun vakgebied verbeteren. Maar dat zijn ze o.h.a. niet. Men houdt zich vast aan dat kleine beetje wat wel vaststaat en wat men onderling daarover heeft afgesproken.

Reageer

