De Olympische Spelen zijn voorbij (verrassing). Zit de helft van bekend België het land in stukken te zeuren over sportbudgetten. Ze zouden omhoog moeten, terwijl ze nog niet eens zo lang geleden verdubbeld zijn. We hebben maar drie medailles. Het is schandalig. Drie medailles. Echt waar, ik durf niet meer buiten komen, hier in Klein Zanikem. Stel je voor zeg, ik woon bij de grens. Gegarandeerd ontmoet ik een dezer een Fransman die zijn bourgondische buik dubbel plooit van het lachen: drie medailles, pauvre petit garçon! Of nog: drie ‘plakken’ zoals  een beetje moderne journalist tegenwoordig in de kranten pleegt te schrijven. Wel, ben ik blij dat we maar drie ‘plakken’ hebben. Kom ik ruim mee toe, ’s avonds op mijn boterham.

[Niet ter zake doende noot: Die plakken kaas brachten mij via een hollandermop annex ingebakken vooroordeel tot Epke Zonderland. Los van het feit dat Epke, zoals de meeste Nederlanders, een prachtige familienaam heeft dankzij het antinapoleonisme, heeft hij zijn voornaam ook niet opgescharreld tussen de kokosnoten. Wat er ook van zij, nadat een slordig miljard mediafanatici de kat de bel aan had gebonden, wou ik zijn prestatie ook wel eens zien (ziehier een flard kuddedier, hoewel het geheel tegen mijn filosofie ingaat, waarover later en wellicht veel later meer). Wat bleek: de Londenaars waanden zich even Olympische goden en besloten om heel Youtube af te struinen op zoek naar filmpjes wier uploadende duivel ze hun auteursrechten onder de neus konden duwen. Gevolg: ik als minst sportieve persoon op aarde zit een halfuur te zoeken op het wereldwijde spinnenweb tot ik uiteindelijk een fragmentje op de kop kan tikken. Wel, ’t was niet mis. Maar we waren eigenlijk over kaas bezig. U moet beslist het gelijknamige meesterwerk van Elsschot eens ter hand nemen. Om een of andere reden kreeg ik voortdurend lachbuien tijdens de literaire rit (al enkele jaren geleden), zo’n beetje alsof je naar Michel Roux Junior zit te kijken, die plots meent te moeten uitroepen dat the secret in the sauce zit, met een even dramatische blik als de Maya-adepten in het heetst van hun betoog.]

Je zou gaan denken dat de Maya’s gelijk hebben… de wereld vergaat. Maar dan wel van sportnonsens. Als er iets moet gebeuren, dan is het wel besparen, zowel de overheid als de burgers moeten hun kraantje dichtdraaien. Althans, dat was wat de klok enkele weken geleden nog sloeg -inderdaad, vooraleer de fakkel des overvloeds werd aangestoken. Na mijn uitgesponnen intermezzo heb ik goesting noch zin om hier veel woorden aan vuil te maken. Ik zal het maar zeggen: ik ben een verbeten nostalgicus. België is niet langer België als we tientallen medailles binnenrijven. ’t Is mooi zo. (Bovendien is het nog altijd beter dan de gruwelpraktijken waaraan de Chinezen zich bezondigen om van hun kinderen sportvedetten te maken. Pierre de Coubertin draait zich om in zijn graf. ) Niet in de Eurosongfinale? Ook mooi zo. Het is onze charme. Niet dat je geen verbetering mag willen, maar gooi daar geen budgetten tegenaan in tijden waar je die beter ergens anders in kan stoppen. Ik sta open voor giften. Dat laatste is een grap. Dat laatste is opnieuw een grap.

reacties
  1. Billy schreef:

    het is en blijft triestig gesteld met de Belgische sport
    Maar wat wil je, als er op school al zo bitter weinig aandacht naartoe gaat…

  2. femkesblog schreef:

    Aww! Arme Belgen! Wij hebben er meer incl. een heel hockeyteam! 😉

  3. Liann. schreef:

    Jammer hoor! Wij hebben niet te klagen 😉

  4. lauradenkt schreef:

    Jeetje, ik zou emigreren als ik jou was!

    • Eigenlijk interessant om eens echt over na te denken, emigreren! Ik zie het mij niet direct doen, vooral omdat ik niet weet waarheen. Tenzij je niet echt emigreert, maar rondzwerft als een nomade, dan heb je dat probleem van de eindbestemming niet. Helaas heel wat praktische problemen wel. Ik denk dat ik voorlopig maar in België blijf. We hebben toch al goud behaald voor de langste regeringsvorming, ’t is ook al iets.

  5. platoonline schreef:

    Tjiftjaf, als je nu eens naar Nederland emigreert. Dan ben je plotseling collectief eigenaar van 20 plakken. Maar helaas ook van een voetbalelftal dat tegenwoordig nog van elf Belgische schoonmoeders verliest. Hoe dan ook, moet ge toegeven dat US Epke er een mooie show van heeft gemaakt. Toe maar, ik heb jaren geleden ook gejuicht voor Tia Hellebouts.

    Overigens ben ik het er helemaal mee eens, dat de sport weer terug moet naar waar hij behoort te zijn. Het moet sport blijven en geen verkapte baan van 80 uur in de week. We moeten er geen geld extra instoppen daar waar pensioenen gekort en banen geschrapt worden.

    Maar ja, zeg dat nu eens tegen Bart de Zever en Mark Trutte. Awel, het loopt tegen verkiezingstijd he?

Reageer

