Als vlas vlas was

Geplaatst: 9 augustus 2012 in Gedichten
Tags:, , , , , , ,

Soms zie ik mij als roter aan de Leie
kapellen bouwen boven de rivier
wier gouden haren strelen de voorbije
oorlogswinter van Der Offizier.

Dan ben ik in een vlassershuis geboren,
pluk ik druiven voor een Fransman ver van hier,
kan geen kwade geest mijn kinderkruin bekoren,
wuif ik zingend naar een Britse vliegenier.

Maar blijkt diezelfde kruin ook uitverkoren
voor bommengein en ander loos gedoe,
dan brul ik even hard als de motoren,

ontwaak ik als een kickbokskangoeroe,
een tiental jaren later met senioren
bevrijd en wel rond onze barbecue.

reacties
  1. femkesblog schreef:

    Indrukwekkend! Ik ben normaal niet into poezie, maar jouw gedichten spreken me wel aan. Het woordspel klopt op een of andere manier! Waar haal je je inspiratie vandaan? En nog iets: wat is een roter? En wat is een vlassershuis?

    • Blij dat te horen! Mijn inspiratie haal ik deze keer van verhalen van mijn grootvader, die lange tijd vlasser was en de Tweede Wereldoorlog meemaakte. Een roter is iemand die vlas root (= de vlasstengels in water leggen zodat de vezels vrijkomen die men gebruikt om er linnen van te maken). Met ‘vlassershuis’ bedoel ik een gezin waarin de meesten in de vlassector werken.

  2. hennie van ee schreef:

    knap gedicht
    het laatste couplet zorgde voor een glimlach

Reageer

