Ik las Terug naar Oegstgeest en een weinig later las ik een blog waarin het ging over… Oegstgeest. Terwijl het evengoed had kunnen gaan over Brussel, Amersfoort, Erpe, Mere, Erpe-Mere, Rotter- of Amsterdam, Neder-Over-Heembeek, Waregem, Hasselt, Poperinge, Knokke-Heist, Kapelle-op-den-Bos, Aarschot, Kontich of de derde gemeente van de anale driehoek die me nu even niet te binnen schiet. Toeval zal u zeggen, maar ik vind het eigenaardig. Ik maak me geen illusies bij het zien van een wolk na het lezen van Jan Wolkers, want je hebt nu eenmaal een meer dan minieme kans om wolken te zien als je voor het raam een boek zit te lezen. Maar eerlijk… Oegstgeest? Ik had er persoonlijk nog nooit eerder van gehoord. Onpersoonlijk wel uiteraard, maar persoonlijk, ho maar.

Waarde Tjiftjaf, dat kan gebeuren. Welnu, waarde lezer, ik heb het nog eens voorgehad. Ik had er een bijzonder boeiend college opzitten over hypothecair krediet, stapte van de trein, keek omhoog en zag een gigantisch bord boven een bank met daarop het opschrift ‘hypothecair krediet’. Noemt u mij vooral een bijgelovige thomas, want ik hou van thomassen. Sterker nog, ik ben de uitgesproken mening toebedeeld dat thomassen een prachtig werkwoord zou zijn. Ik thomas, jij thomast, wij hebben gethomast, heb jij laatst nog gethomast? Die laatste twee telkens met ‘t’ natuurlijk, mijn ontwikkeling is nog niet op het punt gekomen dat ik koffie uit de groep der wansmakelijke dranken bonjour, de geur buiten beschouwing gelaten. Wat het moge betekenen, dat ga ik niet aan uw neus hangen, ik weet hoe zwaar een neuscorrectie naar de keel grijpen kan. Dat is een werkje voor de dikke vandalen. Vandalen, u hoort het goed. Thomassen is in geen velden of wegen te bekennen in de kolos, maar tegenwoordig kan je wel al officieel gejost zijn. Wat een gehannes.

reacties
  1. lauradenkt schreef:

    Ik ga wonen in Oegstgeest en dat is geweldig, want dan kan ik na elk weekend zeggen: ik ga terug naar Oegstgeest!

    Ik moet het boek ook nog lezen, vind ik, alleen houd ik niet zo van Jan Wolkers’ stijl.

  2. Platoonline schreef:

    Soms vraag ik me af of je af en toen niet verdwaalt in je schrijfsels, Tjif… Tjaf ook.

    Oegstgeest, zo kun je in de atlas zien, is een respectabel plaatsje in Zuidholland met name bekend doordat het de geboorteplaats van Wolkers is. Oegstgeest hoort bij Wolkers zoals Hasselt bij Jos Ghysen en Geel bij Marnix Gijsen. De roman had zich dus niet ergens anders kunnen afspelen dan juist in deze plaats.

    Komt er nog een leuke recensie over het boek? Wolkers moet je toch wel aanspreken, dacht ik. Hij heeft bepaald absurdistisch, geestige trekjes. Overtref jezelf en schrijf eens wat serieus’ over hem.

    • Plato, het is voor mij heel duidelijk waarom het boek over Oegstgeest gaat, ik weet dat de schrijver daar geboren is 😉 Hier maakte ik gewoon de bedenking dat ik het eigenaardig vind dat ik even later op een blog ook iets over Oegstgeest las. Een recensie volgt misschien, of die leuk zal zijn, valt nog te bezien.

Reageer

