Met Michael Palin van Dubai naar Mumbai

Geplaatst: 4 juni 2012 in Fotografie en reizen
Tags:, , , , , , , ,

Ik moet meer reisdocumentaires bekijken. Dat is mijn conclusie na het zien van Around The World in 20 Years, waarin Michael Palin een Indiase kapitein over wie hij 20 jaar geleden een docu maakte, opnieuw opzoekt. Het gaat om de kapitein van de al-Sharma, een dhow (oud Arabisch schip met grote laadruimte). Mijn voornemen om ooit naar India te gaan is meteen ook bevestigd.

Binnen Europa heb je culturele verschillen, maar erbuiten nog veel meer. Zo bezit Mumbai de grootste wasserij ter wereld, en dan nog in open lucht. Iedereen kan er terecht om zijn broeken, rokken, T-shirts en truien onder handen te laten nemen door de wasjongens en -mannen. De was wordt er letterlijk proper geklopt op zware grijze stenen. Vaak komen daarbij een aantal knopen los, maar dat nemen de Indiërs er graag bij. Dhobi Ghat heet het fenomeen.

Daarnaast bezoekt Palin de geboortestreek van Mahatma Ghandi waar alcohol verboden is, behalve voor buitenlanders die een kopie van hun identiteitskaart voorzien. Ook de moeite waard zijn de merkwaardige treinen, volgepakt met koeriers die op hun hoofd gigantisch veel lunchpakketten meesjouwen om ze af te geven aan de echtgenoot van moeder de gans; de eeuwenoude verlaten tempels en de op instorten staande maharadjapaleizen.

Maar de reis begint niet in India, de reis begint in Dubai, dat volgens een ooggetuige annex vage kennis mijnerzijds zodanig decadent aandoet dat het bijna ondraaglijk wordt. Klikken en kijken dus, tenzij u mijn bevelen rauw lust, met een snuifje peper.

reacties
  1. platoonline schreef:

    Geen tijd om te kijken. Maar ik ken de reizen van Palin wel zo’n beetje, evenals de bijbehorende cultuurbeelden. Mijn voornemen om naar India te reizen is er niet door aangewakkerd. Met de film krijg ik al een goed beeld en de rest van de tijd breng ik gaarne met een goed boek, een enorme pot thee en een lekker bleek zonnetje door. Of iets dergelijks.

  2. appelig schreef:

    Als je niet zo van vliegen houdt (en dan bedoel ik, je laten vervoeren per vliegtuig) is Michael Palin kijken een goed alternatief.

    • Dat spreek ik niet tegen. Alleen moet het toch nog een stuk leuker en interessanter zijn om de sfeer ter plekke op te snuiven. Ik ben ook niet zo’n vliegfanaat. Eigenlijk blijft dan nog de optie om via de trein naar India te reizen. Het klinkt nogal gek, maar ik zou het wel zien zitten. De treinreis zelf zou al een grote ervaring zijn, denk ik. Ik zou ook ooit over de Transsiberische sporen willen reizen.

Reageer

