Poollicht

Geplaatst: 24 januari 2012 in Wetenschap
Tags:, , , , ,

Mijn grootvader zag het voor het eerst op een avond in 1939. Poollicht. Een prachtig schouwspel van blauwgroene sluiers die de lucht tot iets hogers verheffen. De dag erna smoorde de pastoor een reflexmatige vloek omdat hij moeite had om iedereen een plaats te geven in het huis Gods.

Het deed me denken aan de (pre)historische mensen, die lange tijd bliksem beschouwden als een straf van diezelfde God. Of een van de goden, als ik het over de Grieken heb. Dat hebben bliksem en poollicht dus gemeen: ze roepen godsvrees op. Als ik mag kiezen, geef me dan toch maar het laatste. Vooral omdat ik het nog nooit gezien heb.  Jullie wel?

Welnu, een uiterst krachtige zonnevlam, zoals er steeds meer zullen voorkomen, heeft een protonenstorm ontketend. Een zogeheten plasmawolk is van plan om in het komende etmaal op ons neer te dalen. Al twee dagen hoor en lees ik in het nieuws dat het kan leiden tot elektrische stoornissen (in Canada zat ooit het halve land zonder stroom).

Juicht ende lacht echter, gij allen, want dat chemisch boeltje kan ons heilig België ook trakteren op een verbluffende portie poollicht. Op een bedje van sterren. Met een kopje zwarte lucht erbij. Voorwaar, de cuisson zal goed zijn. Voorzeker zal het kopje smaken. Als het wolkje melk maar achterwege blijft.

reacties
  1. Muireann schreef:

    Ik heb em nog niet mogen aanschouwen. Jammer 😦
    Aan godsvrees heb ik wel al voldoende 😛

  2. appelig schreef:

    Daar zou ik graag van proeven. Ik wil ook wel eens poollicht zien!

  3. De wolken waren helaas maar al te talrijk aanwezig 😦

  4. bea schreef:

    Nog niet gezien….nu zal het weer vele jaren duren eer daar kans op is.

  5. Boven België was er geen poollicht te zien, maar boven Finland wel. Het was de moeite! http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/nieuws/buitenland/1.1204536

    • lilith8heather schreef:

      Zijn dat versnelde beelden of ziet poollicht er echt zo uit? 😮
      ‘k heb foto’s gezien van het spektakel boven Engeland, ’t lijkt me wel de moeite om daarvoor eens naar het noorden af te reizen eigenlijk – zeker omdat ik persoonlijk wel fan ben van de natuur in die landen 🙂

  6. Saskia schreef:

    Oh dat zou ik ook wel eens willen zien!

Reageer

