Khadaffi had ook rechten

Geplaatst: 22 oktober 2011 in Actua en politiek, Publicaties
Tags:, , , , , , , , ,

Zijn we werkelijk zo laag gevallen?

Is mensenrecht nummer 1 van geen tel?

Ja, Khadaffi was een groot misdadiger. Ja, hij moest uit Libië verdwijnen om de bevolking een democratie te laten uitbouwen. Maar wat doet nu net die bevolking? Ze verlaagt zichzelf tot het niveau van Khadaffi door hem als een rat te vernietigen. Zelfs hij had een recht op leven. En op een proces. (Net zoals Bin Laden trouwens)

Jubelkreten alom. Obama en zijn concullega’s spuien pers en peupel onder met grotesk geblaar. Ik heb er vooralsnog geen oren naar.
De rede van papa Sarko was iets milder. Papa Sarko, gedeelde geestelijke vader van Odyssey Dawn en consoorten, sprak zich opvallend sereen uit over de dood van de dictator. Hij zei dat niemand vreugde mag halen uit de dood van een ander, wat die persoon ook op zijn kerfstok heeft. Sarkozy, even een man naar mijn hart.

Akkoord, Khadaffi’s kerfstok is meer sequoia dan stok, maar dat mag geen excuus wezen om hem per bombardement in een riool te jagen en vervolgens toe te vertrouwen aan een handvol moorddadige rebellen. Want rebellen zijn het nog steeds, dat is nu wel duidelijk. Ik herinner me niet precies meer wanneer het was, maar van de ene dag op de andere repten de kranten met geen woord meer over ‘rebellen’. Het was plots een en al ‘Nationale Overgangsraad’ dat de klok sloeg. En die veredelde rebellenraad werd dan nog meteen door de halve NAVO erkend. Een beetje terughoudendheid alstublieft?

Soms vraag ik me af of idealisme voltooid verleden tijd is geworden. Iets mythisch, of voor mietjes, net zoals godsdienst, bah, het woord alleen al, we durven het niet meer uit te spreken. Wie idealist is, moet tegenwoordig sterk staan. Hij mag niet plooien voor zelfingenomen criticasters, hij moet volharden in zijn ‘mythe’ zodat die werkelijkheid kan worden. Wie wil dat mensenrechten overal en altijd gerespecteerd worden mag niet plooien naar de wensen van de oliemarkt. Mag niet omwille van lucratieve deals op de letterlijk zwarte markt door de vingers zien dat de rebellen Khadaffi eventjes door de straten sleuren- ook al mythisch, zoals Achilles met Hector deed-, neerkogelen en bloedend op een triomftruck laden. Mag zelfverdediging niet als exceptie opwerpen om Osama vol lood te pompen. Ergo: Wie wil dat mensenrechten overal en altijd gerespecteerd worden, moet ze eerst zelf respecteren.
Dit opiniestuk is ook gepubliceerd in De Morgen, De Gedachte, 24 oktober 2011.

reacties
  1. Pieter schreef:

    Toen ik het hoorde moest ik ook direct terug denken aan Bin Laden en het verschil tussen wraak en gerechtigheid dat in dit soort gevallen kennelijk vervaagd is..

    • Ik legde ook direct de link met Bin Laden. Het is toch echt bizar dat staatshoofden zoals Obama het gruwelijk uit de weg ruimen van iemand zomaar terzijde schuiven, en enkel speechen over de ruimte voor democratie die er nu is gekomen voor de Libiërs. Gelukkig beginnen steeds meer organisaties, zoals de VN, te ijveren naar een onderzoek naar de omstandigheden van Khadaffi’s dood. Al vrees ik dat er niet veel van in huis zal komen, aangezien de ‘Nationale Overgangsraad’ elke autopsie weigert…

  2. Lauradenkt schreef:

    Ik ben het met je eens, maar ik snap die mensen ook wel, in de zin van dat ze nu de kans kregen om het te doen en dat het dan heeeeeel moeilijk is om je in te houden en rationeel te denken.

    • Inderdaad, het moet voor hen heel moeilijk geweest zijn om rationeel te blijven. Maar misschien moest de NAVO ervoor gezorgd hebben dat Khadaffi überhaupt niet in de handen van de rebellen kon vallen, door hem zelf te arresteren (als dat mogelijk was).

  3. fotorantje schreef:

    bedankt voor je bezoek
    ik vind het een heel mooi gedicht dat je achter liet
    heel typerend voor mij, heb je goed opgemerkt 🙂

    wat kadafhi betreft
    inderdaad ze verlagen zich tot zijn niveau
    aan de andere kant denk ik dan, hoe zouden sommige hier reageren als je al die jaren onderdrukt geweest bent, familieleden hebt weten vermoord worden…
    moeilijk om te oordelen als je niet in zo’n land woont of gewoond hebt

    maar dat gaan bekijken van het lijk alsof het een attraktie is vind ik zo luguber

    • Inderdaad, hun reactie kunnen we maar echt begrijpen als we zelf in zo’n situatie verzeilen. Langs de andere kant kan het volgens mij wel begrepen worden, maar nooit goedgekeurd worden. Een beetje zoals een passionele moord: je betrapt je partner met iemand anders en in een vlaag van woede vermoord je hem of haar. Tot voor kort kon de dader hiervoor zelfs vrijuit gaan. Gelukkig heeft de wetgever dit aangepast.
      Men zou echt voor ieders lichaam eerbied moeten hebben. De horde amateurfotografen die joelend rond Khadaffi’s lijk sprongen, ging echt een stap te ver. Luguber, zoals je zegt.

  4. lilith8heather schreef:

    Ik ben helemaal akkoord met je bericht!
    Alhoewel ik al hetgeen dat na zijn dood gebeurd is, op de één of andere manier nog erger vind dan zijn “executie” zelf:
    zijn lijk rondslepen als trofee, met je gsm’s foto’s nemen van jezelf lachend naast zijn bebloed lijk en ik moet zeggen dat ik de foto’s in de kranten ook op het randje vond… Persoonlijk heb ik er geen behoefte aan om overladen te worden met foto’s van om het even welk lijk.
    Of dat onderzoek echter nu nog zin heeft? Dat betwijfel ik eerlijk gezegd… Welke straf geef je overigens iemand die waarschijnlijk gezien wordt als een nationale held?

    • Over die foto’s in de kranten: ook helemaal akkoord! Hier in huis ligt Khadaffi’s bebloed gezicht nog altijd ergens op tafel. Telkens als ik het zie, vind ik het zo luguber en oneerbiedig. Anderen zeggen wel dat die foto’s nodig zijn om echt te kunnen geloven dat hij dood is, daar is misschien ook iets voor te zeggen.
      Een onderzoek zal nu inderdaad niet veel meer uithalen, maar het is tenminste een teken dat zo’n praktijken niet zomaar door de beugel kunnen.

  5. ariadnesdraad schreef:

    Jarenlange onderdrukking haalt niet het beste in de mens naar boven…

  6. Isabelle schreef:

    Ik ben het met je eens. Iedereen heeft rechten en verdient een fatsoenlijk proces maar ik denk dat hun enthousiasme het won..

  7. HansDeZwans schreef:

    Soms is er geen houden meer aan, gaat de mens buiten zichzelf handelen, kicken ze elkaar op en dan krijg je die soort scenes.

  8. Marc schreef:

    In die landen zijn ze gewoon een beetje barbaars en niet helemaal fris in het hoofd. Westerse cultuur zit daar niet erin, maar kan toch wel beetje inkomen in de gedachten van de mensen die tegen Khadaffi waren.

Reageer

