Zinvolle zintuigen

Geplaatst: 29 augustus 2011 in Koetjes en kalfjes
Tags:, , , , ,

#durftevragen:

Als jij een zintuig moest opgeven, welk van de vijf zou het dan zijn? (Of heb je een zesde zintuig? :p)

Eerst vond ik dit een moeilijke vraag, maar vrij snel kwam een bepaald zintuig bovendrijven: de geur.
Mijn leven zou volgens mij het minst beïnvloed worden mocht ik niet meer kunnen ruiken.
Als ik voor de keuze zou staan, dan zou ik dat zintuig laten vallen.

Ik zou zeer veel moeite hebben om het zien op te geven, want ik geniet enorm van stille observatie. Ik hou ervan om de omgeving in mij op te nemen, vooral dan de natuur.  Je haalt er zoveel voldoening, inspiratie en levenslust uit: altijd handig in een m.i. zinloos bestaan (maar over het bestaan volgt later meer in de categorie filosofie ;-)). Bovendien is het niet gemakkelijk om als blinde de weg op te gaan en in het huishouden te staan.

Horen zou ik nog liever laten vallen dan zien, maar toch lijkt het me enorm frustrerend als je niemand meer verstaat en enkel maffe mondjes ziet bewegen. De communicatie wordt er op z’n zachtst gezegd niet makkelijker op. Bovendien is het best mogelijk dat ik te onhandig ben om mij de gebarentaal eigen te maken.

Kunnen voelen en tasten is toch ook wel handig. Er bestaat een zeldzame ziekte waarbij de patiënt helemaal niets kan voelen, zijn zenuwstelsel werkt niet. Dat is enorm gevaarlijk omdat men nooit voelt dat men zich aan het verbranden is. Dergelijke patiënten kunnen uren op de kachel zitten terwijl ze denken dat hij uitstaat, en daarna merken ze dat ze vreselijke brandwonden hebben.

Zonder smaak zitten heb ik al in lichte mate meegemaakt. Dat is zeker vervelend, maar niet onoverkomelijk.

Toch zou ik de zintuiglijke waarneming van het ruiken het minst missen.

Nu jij.

reacties
  1. Lauradenkt schreef:

    Hmm, interessant! Ik zou sowieso willen zien en horen. Tast ook. Dus nu proeven of ruiken. Lastig. Ik denk dan ook ruiken, omdat ik niet heel veel dingen kan bedenken die ik wel zou willen ruiken (die zijn er natuurlijk wel, maar meer dingen die ik niet wil ruiken).

  2. LJ schreef:

    Mijn ogen…. Zou niet zonder kunnen; er is zoveel moois te zien op deze wereld!

  3. lilith8heather schreef:

    Ik denk dat ik eerder smaak dan geur zou willen opgeven.. Ergens heb ik ook het gevoel dat dingen smaken zoals ze ruiken dus dan denk ik dat ik van de geur evenveel zou genieten. (Er zijn trouwens dingen die ik liever ruik dan smaak – zoals koffie)
    Daarnaast zijn er veel dingen die lekker ruiken en die je niet kunt opeten. De geur van versgemaaid gras, van nieuwbakken brood, van rozen, zeepjes, parfum, wierrook… Geuren kunnen sferen creëren, wat je met smaak minder hebt.

  4. Ik zou ook geur opgeven…Ik wil kunnen zien en horen, tast ook. En zonder smaak kun je niet meer echt lekker eten. Dus dan toch maar geur.

  5. Rae schreef:

    Ik denk dan toch smaak, als je niets ruikt proef je volgens mij ook minder goed, tenminste, als mijn neus dicht zit dan proef ik nauwelijks iets. En het zou handig zijn want dan kan niemand zeggen dat je zo weinig lust.

Reageer

