Slinkachu, Christopher Boffoli en Allan Teger. Drie van mijn kunstidolen. Ze zijn totaal vernieuwend in wat ze brengen en ze brengen niets minder dan eyecandy voor de hedendaagse (miniatuur)kunstliefhebber. De één heeft de andere al wat geïnspireerd, maar allen brengen ze hun minimensjes toch op een duidelijk te onderscheiden manier naar voor. Een klein overzicht.

Slinkachu is vooral bekend van zijn project Little people in the city. Op doodnormale plaatsen in verschillende wereldsteden zoals Londen heeft hij zijn mensjes neergepoot. Op het eerste gezicht merk je ze niet op. Je ziet bijvoorbeeld een foto van een vuilnisbak. Maar dan ga je van dichtbij kijken en je ziet een spectaculair tafereel met kleine mannetjes, ingepast in het stadsdecor.

Christopher Boffoli begon in 2007 met zijn werk, geïnspireerd door het boek Gulliver’s Travels van Jonathan Swift. In dat boek komt de hoofdpersoon onder andere terecht op het denkbeeldige eiland Lilliput (vandaar de naam ‘lilliputter’ voor iemand met dwerggroei). Hier vind je een artikel over zijn werk.

Allan I. Teger staat nu al bijna zeventig jaar in het leven en werkt met naakte lichamen als landschap voor daarin figurerende miniatuurmannetjes. Hij speelt met de verhouding tussen perceptie en realiteit. De bedoeling is dat je het kunstwerk eerst als een landschap met mannetjes ziet en pas later merkt dat het decor eigenlijk een naakt lichaam is. De man noemt zijn werk dan ook lichaamschappen.

De werken zijn stuk voor stuk het bekijken waard, maar kunnen hier wegens auteursrechten niet gepubliceerd worden. Gelieve zeker eens op de links te klikken om de websites van de kunstenaars te bezoeken.

Moderne kunst spreekt me gewoonlijk veel minder aan dan de klassiekers, vooral als het niets meer voorstelt dan een mosselpot of een blauw vlak met een witte streep erdoor, maar soms kan het me dus wel bekoren. Deze drie mannen hebben getoond dat ook hedendaagse kunst heel origineel kan zijn. Je hebt ook totaal andere types moderne kunst, bijvoorbeeld van Marina Abramovic. Wat vind jij van moderne kunst?

reacties
  1. Lauradenkt schreef:

    Ik heb niks met abstracte kunst. Daar kan ik echt helemaal niks mee.

    • Ja, ik hou ook niet van schilders die bijvoorbeeld een volledig zwart vlak schilderen en zoiets dan moderne ‘kunst’ noemen. Of abstracte dingen waar je niets in ziet. Maar zij die origineel uit de hoek komen, mogen er voor mij wel zijn, zoals de drie mensen uit de blog 🙂

  2. ariadnesdraad schreef:

    Abstracte kunst is mijn ding niet. Ik hou van een duidelijke techniek en kleurensymboliek zoals je die
    ziet bij de Vlaamse Primitieven of Rembrandt. Als je geraakt kan worden door het gevoel dat de schilder er inlegde, zoveel eeuwen later, dan is dat voor mij prachtig …

Reageer

